Amazon - Historia
3.7/5 - (4 votes)

Amazon to potężne przedsiębiorstwo, które obecnie prowadzi największy na świecie sklep internetowy. Założone w 1994 roku jako malutka księgarnia, aktualnie jest jednym z największych rynkowych graczy, który nieustannie rozwija swoją ekspansję na nowe rynki. Niedługo zawita również do Polski. Jak obecnie funkcjonuje ten koncern oraz dlaczego z malutkiej firmy garażowej wyrósł na światowego potentata w dziedzinie e-commerce?

Kto założył Amazon? – Historia powstania firmy

Zacznijmy od samego pytania – kto założył Amazon. W tym celu musimy cofnąć się do 1994 roku. To właśnie wtedy 30-letni Jeff Bezos, podczas długiego lotu z Nowego Jorku do Seattle, wpadł na pomysł stworzenia księgarni internetowej. Pomysł zrodził się z… czystej analizy danych. Natrafił on na informacje, z których jasno wynikało, że Internet rośnie jak na drożdżach, a każdego miesiąca do sieci dołączają setki tysięcy, jeśli nie miliony nowych użytkowników.

Jeff postanowił wykorzystać szybki rozwój Internetu do celów handlowych. Po sporządzeniu listy popularnych produktów, które mógłby sprzedawać online, wybór padł na książki. Dlaczego akurat książki? W tamtych czasach ten rynek był naprawdę ogromny, lecz każdy klient zmuszony był do udania się do stacjonarnej księgarni w celu wyszukania i nabycia interesującej go pozycji. Bezos chciał ten proces zakupowy znacznie uprościć. Wiedział, że strona internetowa musiała być prosta, szybka i intuicyjna. Ponadto, musiała oferować nieporównywalnie większą ilość książek, w niskich cenach z możliwością szybkiej dostawy.

Dwa miesiące po zarejestrowaniu spółki Bezos zapisał się nawet na kurs dla adeptów księgarstwa sponsorowany przez American Booksellers Association. To pokazuje, że Bezos postanowił całkiem poważnie nauczyć się sprzedaży książek.

Skąd Jeff Bezos wziął pieniądze na założenie Amazona?

Przed założeniem Amazona, Jeff Bezos pracował na etacie i nieźle zarabiał. Pozwoliło mu to zebrać wystarczająco dużo oszczędności, aby sfinansować pierwsze miesiące działalności firmy. Początkowo Bezos zainwestował w swoją firmę garażową 10 tysięcy dolarów. Rodzina i znajomi także przyszli mu z pomocą. W lutym 1995 roku sprzedał pakiet akcji swojemu ojcu, gromadząc ponad 100 tys. dolarów. Ta kwota jednak okazała się oczywiście niewystarczająca. Dzięki kontaktom z dawnej pracy udało mu się jednak zdobyć kolejne środki od inwestorów indywidualnych. 

Amazon - pierwsze biuro
Pierwsze biuro Amazona

Amazon – skąd pomysł na nazwę?

Pierwsze środki pozwoliły stworzyć całe zaplecze, wliczając w to również serwis Cadabra.com. Tak, zgadza się. Amazon nie powstał od razu. Nazwa miała nawiązywać do czarodziejskiego zaklęcia ,,abrakadabra”. Po kilku tygodniach istnienia Cadabry okazało się, że ta nazwa jest bardzo nietrafiona. Kojarzyła się bowiem ze słowem “cadaver”, oznaczającym zwłoki. Wtedy właśnie Jeff Bezos zmienił nazwę na Amazon, który używany jest do dzisiaj. 

Skąd nazwa Amazon? Po pierwsze zaczyna się na A, więc będzie pojawiać się na szczycie list alfabetycznych, a po drugie nawiązywała do największej rzeki świata, co odzwierciedlało ambicje Bezosa.

Już na początku Bezos wykazał się niesamowitą cierpliwością i wyczuciem rynku. Dobrze wiedział, że klientów trzeba będzie nauczyć kupowania książek przez Internet. Swoją ciężką pracą i wytrwałością nie dołączył do trendu, lecz sam go stworzył. 

Amazon - Jeff Bezos i jego historia

Amazon – wejście na giełdę

Już w 1997 roku Jeff Bezos zdecydował się wprowadzić Amazon na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ. Księgarnia początkowo przynosiła straty i dopiero  w 2001 roku, po 7 latach od jej założenia, zanotowano pierwszy oficjalny dochód – 5 mln dolarów. Dzięki solidnym podstawom działalności Amazon bez większego szwanku przeszedł przez bańkę dot-com.

Bezos od razu inwestował pieniądze w dalszy rozwój platformy. Rozszerzono asortyment z książek do praktycznie wszystkiego. Amazon rósł w siłę, dołączając do swojego portfolio produkty z wielu różnych gałęzi. Serwis doczekał się również korekty logotypu na znany do dzisiaj graficzny zapis z charakterystyczną strzałką od litery A, do litery Z.

Amazon – przejęcia i spółki zależne

Już w 1998 roku Bezos dokonywał pierwszych przejęć. Kolejne lata były następnymi etapami zwiększania potęgi Amazona. Firma w swoim “portfolio” posiada obecnie chociażby Twitch, IMDb, Zappos, The Washington Post, a nawet polski syntezator mowy IVONA (który zmienił nazwę na Amazon Polly).

Amazon z roku na rok zwiększał skalę działalności. Nie bał się również ryzykować. W 2007 roku zadebiutował pierwszy czytnik e-booków Kindle. Cały nakład sprzedał się w niecałe 6 godzin. Kolejne generacje okazywały się również sukcesami. Połączenie ogromnego zaplecza w postaci ebooków wraz z doświadczeniem w sprzedaży dało Amazonowi cenną przewagę na rynku urządzeń z ekranami e-ink, którą oczywiście gigant idealnie wykorzystał.

Firma miała mniej szczęścia na rynku smartfonów. W 2014 roku zaprezentowała Amazon Fire Phone. Niestety słaba specyfikacja techniczna, nierozwinięty system operacyjny oraz wysoka cena nie zachęciły klientów. To głównie ten ostatni czynnik jest podawany jako główny powód słabej sprzedaży. Na ten rynek Amazon póki co nie wrócił.

Dlaczego Amazon rozwinął się tak szybko?

Jeff Bezos zrobi wszystko, aby ze strony Amazona korzystało się łatwo i intuicyjnie. Bezos postanowił uczynić obsługę klienta ,,kamieniem węgielnym” firmy. Droga Amazona to ogrom cierpliwości, wytrwałości i sporo szczęścia, ale przede wszystkim jasna wizja i plan działania. Przykładem niech będzie to, że dwa lata po rozpoczęciu działalności Bezos uruchomił dział zajmujący się poszukiwaniem rzadkich książek. W przeciwieństwie do księgarni, to właśnie na stronie Amazona można było kupić wycofane już z druki pozycje.

Amazon to pasmo sukcesów, przeplatane małymi porażkami. Nie wszystkie pomysły Bezosa zakończyły się pomyślnie. Przykładowo Amazon Auctions, wprowadzona w 1999 roku jako konkurencja dla eBaya okazała się niewypałem. Drogę Jeffa Bezosa idealnie podsumowuje jego wypowiedź, którą swego czasu skierował do wszystkich osób, chcących rozwijać swój biznes:

“Wszystkim przedsiębiorcom doradzam wytrwałość, cierpliwość i dar przekonywania, lecz nade wszystko wiarę we własną wizję”.

Amazon w liczbach

Amazon to obecnie najcenniejsza marka na świecie. W styczniu 2020 roku eksperci z Brand Finance umieścili ją trzeci raz z rzędu na pierwszym miejscu rankingu Global 500. Amazon wyceniono na 220,8 miliarda dolarów. Drugie na podium Google, wycenione na 159,7 mld USD, traci do lidera 61,1 mld.

W 2019 roku zysk netto Amazonu wyniósł aż 11,6 mld dolarów. Sama sprzedaż wzrosła w porównaniu do 2018 roku o 20 procent i wyniosła 280,5 mld USD.

Według danych Statistica Amazon zatrudnia już ponad 798 tysięcy pracowników. W 2018 roku w samej Polsce dla giganta pracowało 14 tysięcy osób. Te liczby nieustannie rosną.

Jeff Bezos - założyciel Amazon
Jeff Bezos – założyciel Amazon

Amazon w 2019 roku stanowił 13,3% światowego rynku e-commerce. Jeżeli wyłączymy z tego Stany Zjednoczone, posiada on udział w wysokości 5,6%. To dość wymownie pokazuje, jak potężna jest to firma w USA.

W swoim kraju Amazon pochwalić się może 48-procentowym udziałem w sprzedaży e-commerce. Kto wie, być może przez pandemię do końca 2020 roku będzie on już stanowić połowę całego rynku handlu elektronicznego w Stanach.

Spektakularnie rośnie zainteresowanie subskrypcją Amazon Prime. Według danych z lipca 2020 roku, z abonamentu Amazon Prime korzysta 150 mln użytkowników. Ponadto aż 40 mln użytkowników do oglądania wykorzystuje przystawkę od firmy – FireTV.

Co ciekawe, poza USA ogromnym rynkiem dla Amazona są Niemcy. Sprzedaż w tym kraju stanowi prawie 1/3 międzynarodowej sprzedaży netto w 2017 roku. U naszych zachodnich sąsiadów Amazon stanowi 29% całego e-commerce.

Amazon – dlaczego jest tak tanio?

Amazon słynie z niesamowitych przecen produktów, których nawet cena bazowa jest atrakcyjna. Dlaczego tak jest? Najważniejszym powodem jest oczywiście fakt, że Amazon to największy gracz na rynku. Jest on w stanie zakupić naprawdę ogromne ilości konkretnych towarów bezpośrednio od producenta lub dystrybutora, dzięki czemu dostaje je w znacznie niższych cenach, niż mniejsze sklepy.

Widać to wyraźnie zwłaszcza podczas promocji pokroju Black Friday. Wtedy wiele produktów, zwłaszcza elektronicznych, sprzedawanych jest praktycznie po kosztach produkcji. Wszystko jednak ma swoją cenę – korzystają na tym zarówno użytkownicy, jak i sam Amazon, który buduje swój wizerunek oraz pozyskuje nowych klientów.

Oprócz sprzedaży bezpośrednio poprzez Amazon, w skład serwisu wchodzi mnóstwo mniejszych firm, które w ramach współpracy partnerskiej mogą oferować swoje produkty na platformie. Daje to im dostęp do milionów klientów, a Amazonowi jeszcze większy asortyment.

Nieco ciemniejszą stroną Amazona, o której już nieraz było głośno i która również może mieć znaczenie w przypadku ostatecznych cen produktów, jest sytuacja pracowników. Najwięcej skarg składają zatrudnieni w magazynach, również ci, którzy pracują u nas w kraju. Gigant został wielokrotnie oskarżany w ciągu ostatnich lat o wręcz nieludzkie warunki pracy. Sytuacja jednak powoli się wyjaśnia, a Amazon, by nie stracić pracowników, oferuje coraz większe pensje oraz poszerza pakiety benefitów.

Polityka zwrotów na Amazon

Na starcie należy rozróżnić zwroty w przypadku zakupów dokonanych bezpośrednio u Amazona oraz u jego partnerów. Zewnętrzni sprzedawcy posiadają oddzielną politykę zwrotów i już przed zakupem warto dokładnie się zapoznać na czym ona polega.

Jeżeli mówimy o zwrotach na Amazon, warto podkreślić jedną rzecz – są one darmowe w przypadku niemieckiego Amazon.de. Koszty zwrotu towaru zakupionego w innych krajach niestety musimy ponieść sami.

Aby zwrócić towar, wystarczy przejść do zamówienia i tam kliknąć przycisk odpowiedzialny za zwrot. Następnie należy według instrukcji spakować towar, wydrukować etykietę zwrotną, nakleić ją na paczkę i dostarczyć do punktu wysyłkowego danej firmy kurierskiej.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku produktów, które odsyłamy na naprawę gwarancyjną. Wtedy należy wybrać opcję z naprawą produktu. Najprawdopodobniej będziemy musieli wydrukować komplet dokumentów i opłacić przesyłkę do serwisu zajmującego się naprawą, jednak po pozytywnym rozpatrzeniu towar zostanie do nas dostarczony, a pieniądze jakie wydaliśmy zostaną zwrócone.

Z pewnością cała procedura będzie znacząco uproszczona, kiedy Amazon wejdzie do Polski. W razie czego zawsze można skontaktować się z pomocą klienta, która szybko pomaga rozwiązać wszelkie problemy.

Jak Amazon dostarcza paczki?

Amazon dostarcza paczki głównie za pośrednictwem firm kurierskich. W Polsce na ogół pod drzwiami uświadczyć możemy przedstawicieli z DHL, DPD i FedEx, a także od czasu do czasu pracowników Pocztexu i UPS. Wszystko uzależnione jest od regionów oraz oczywiście wewnętrznych umów zawartych między gigantem oraz dostawcami.

Sytuacja jednak zmienia się w Stanach Zjednoczonych. Tam bowiem w 2018 roku gigant e-commerce zakupił 20 tysięcy furgonetek i wystartował z programem Amazon Logistics. Skierowany jest on do mniejszych firm transportowych, które mogłyby zostać “partnerem” i realizować dostawy towarów. 

Program jednak wciąż jest we wczesnej fazie rozwoju, jednak patrząc na zapotrzebowanie logistyczne Amazonu nie jest wykluczone, że koncern będzie w przyszłości go rozwijać.

Amazon - jak dostarcza paczki
Amazon Prime Air

Jak Amazon pobiera pieniądze?

Amazon oferuje płatności w walucie odpowiedniej dla danego kraju, skąd wysyłany jest produkt (euro, dolary, funty, etc.), a także w złotówkach, jeśli sklep oferuje wysyłkę danego towaru do Polski. Dostępne opcje płatności to klasyczna karta, Przelewy24 oraz wewnętrzne saldo Amazon.

W przypadku płacenia ceny przeliczonej na złotówki przez sklep musimy liczyć się z kursem ustalanym przez Amazon. Na ogół jest on wyższy od aktualnego kursu rynkowego, nawet doliczając opłatę za przewalutowanie w niektórych bankach.

Płacąc z konta złotowego kwotę w euro, za przewalutowanie odpowiada bank. Tutaj musimy samodzielnie sprawdzić w naszej umowie ile wynosi opłata za przewalutowanie. Warto zwrócić na to uwagę, bo czasem prowizje są wysokie.

Nie inaczej ma się sprawa w przypadku płacenia z karty podłączonej do konta złotowego. Tutaj prowizje są inne, bo w grę wchodzi operator karty. Wszystko zależy od banku oraz od tego, czy posiadamy “plastik” od MasterCard, czy Visa.

W takich zakupach polecam korzystać z kart walutowych, które możemy zdobyć po założeniu bankowych kont wielowalutowych (np. Alior Kantor, MBank konto walutowe), albo z osobnych systemów oferujących karty wielowalutowe, pokroju fintechów Revolut lub Twisto.

Powyższe rozwiązania oferują rekordowo niskie marże, dzięki czemu w przypadku zakupu drogich produktów możemy oszczędzić nawet kilkadziesiąt zł.

Amazon Prime

No właśnie, co to Amazon Prime? To subskrypcja premium, oferowana przez Amazon. Możemy za nią płacić w systemie miesięcznym lub rocznym. Amazon Prime na miesiąc kosztuje 7,99 euro, a na rok – 69 euro.

Prime daje dostęp do mnóstwa serwisów i udogodnień. Niestety spora część nie jest jeszcze dostępna w naszym kraju, przez co ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy Amazon Prime się opłaca.

W Polsce, posiadając Amazon Prime, możemy liczyć na usługi Prime Video, Twitch Prime i Prime Photos. Prime daje nam również dostęp do specjalnych ofert.

Prime Video to prężnie rozwijający się serwis VOD, oferujący wiele materiałów w rozdzielczości 4K. Treści nieustannie przybywa i ta usługa powoli wyrasta na giganta, który może nawiązać równą walkę z Netflixem. Prime Video wykupić możemy z pominięciem całej oferty Amazon Prime. Dostęp kosztuje 6 euro miesięcznie, zaś nowi użytkownicy mogą korzystać z serwisu za 3 euro miesięcznie przez pół roku. Warto pamiętać o tym, że nie wszystkie filmy w serwisie posiadają polskie tłumaczenie.

Twitch Prime to usługa zbudowana przy współpracy z serwisem streamingowym Twitch. Zainteresują się nią głównie gracze. Pozwala ona zasubskrybować wybranego twórcę z serwisu Twitch, dzięki czemu możemy oglądać jego transmisje bez reklam oraz zyskujemy szereg bonusów. Twitch Prime to również dostęp do dodatków w grach komputerowych, a także pakiet nowych gier co miesiąc. Co istotne, Twitch Prime wchodzi w skład osobnej subskrypcji Prime Video.

Amazon Prime Video - Jak działa
Amazon Prime – co to jest?

Prime Photos to wirtualny dysk, korzystający z chmury Amazona. O ile w bezpłatnej wersji Photos każda osoba z kontem Amazon może umieścić 5 GB obrazów, z subskrypcją Prime możemy przechowywać nieograniczoną ilość zdjęć. Amazon zastrzega jednak, że może je kompresować.

Dostęp do specjalnych ofert sprawdza się w przypadku sporych wyprzedaży, jakie mają miejsce na przykład w Black Friday. Amazon dla swoich Abonentów Prime udostępnia specjalne oferty promocyjne, a także daje wcześniejszy dostęp do błyskawicznych ofert. W sporej części przypadków Amazon Prime gwarantuje również bezpłatną dostawę do Polski.

W Polsce nie możemy jeszcze liczyć na usługę Prime Music, która daje dostęp do znacznie szerszej biblioteki utworów w porównaniu z darmowym Amazon Music Unlimited. Brakuje także Prime Reading, udostępniającego setki czasopism i książek, którego w dużym uproszczeniu można nazwać konkurentem Legimi.

Zapewne po wejściu Amazona do Polski będziemy mogli liczyć na wprowadzenie nie tylko powyższych usług, ale również ekspresową dostawę. Dzięki niej przy spełnieniu określonych warunków zakupiony towar może być dostarczony do domu w zaledwie 2 godziny. To jednak nadal pieśń przyszłości.

Amazon Web Services – jedna z najlepszych chmur

W ostatnich latach Amazon wszedł silnie na rynek usług chmurowych. Amazon Web Services dzięki konkurencyjnym cenom i ogromnemu zapleczu technicznemu oraz usługowemu stało się jednym z najpopularniejszych rozwiązań. Obecnie nawiązuje ono równą walkę z usługami gigantów informatycznych, takimi jak Microsoft Azure, czy Google Cloud.

Amazon Alexa

Warto także wspomnieć o rozwijającym się wirtualnym asystencie głosowym Amazon Alexa, który już gości w wielu domach obywateli Stanów Zjednoczonych. To kolejny przejaw myślenia długoterminowego Jeffa Bezosa. Biznesmen nie zamierza spoczywać na laurach i nieustannie szuka nowych nisz, które mógłby podbić swoimi kolejnymi produktami i usługami.

Kiedy Amazon wejdzie do Polski?

Amazon wchodzi do Polski tak, jak Wielka Brytania wychodziła z UE. Proces ten trwa w gruncie rzeczy od 2016 roku, lecz w ostatnich miesiącach pojawia się coraz więcej informacji o rychłym debiucie.

Niektóre źródła sugerują, że Amazon ma pojawić się u nas do końca 2020 roku. Teraz podobno dogrywane są wszelkie szczegóły, związane chociażby z błyskawiczną dostawą paczek (podobno ma zająć się tym Poczta Polska). Wciąż są to jednak niepotwierdzone informacje.

Amazon dalej nie podał żadnych konkretów. Nie ma żadnego oficjalnego stanowiska firmy, więc wszystko wciąż pozostaje w sferze domysłów.


Wiele osób pisze do nas z pytaniem od czego zacząć, jaką firmę otworzyć i skąd wziąć pomysł.

Ponieważ my nigdy nie mieliśmy z tym problemu (mamy aż za dużo pomysłów i wszystkich nie zrealizujemy), postanowiliśmy stworzyć wielki spis zawierający 97 POMYSŁÓW NA BIZNES.

Są to pomysły, które spokojnie nadają się na pierwszą firmę i w większości nie wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. Niektóre z nich sami mieliśmy przyjemność realizować, a część wisiała na naszych listach i czekała na realizację w przyszłości.

Być może Ty z któregoś skorzystasz? 

Odbierz BEZPŁATNIE ebook 97 Pomysłów na Biznes klikając TUTAJ.

PS: Skutkiem ubocznym tej lektury będzie pobudzenie Twojego myślenia.

Amazon - podsumowanie artykułu

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Źródła:

Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com – Richard L. Brandt

https://press.aboutamazon.com/images-videos/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here