najlepsze-ksiazki-biznesowe
4.6/5 - (21 votes)

Nigdy nie przypuszczałem, że będę czytał tyle książek biznesowych ile czytam teraz. Kiedy byłem mały nienawidziłem czytać. Potrafiłem usnąć po kilku stronach Harry’ego Potter’a. W tym aspekcie byłem idealnym przeciwieństwem mojego brata, który pochłaniał książkę za książką.

Kiedy miałem 17, może 18 lat mój brat dał mi na urodziny książkę, którą odłożyłem na półkę po przeczytaniu pierwszego rozdziału. Po około roku znów do niej zajrzałem, przeczytałem ten sam rozdział i dalej nic. Aż w końcu w 2014 r. przeczytałem ją w całości w jeden weekend. Byłem w szoku jak ważny to był prezent od mojego brata. Książka ta nosi tytuł 7 nawyków skutecznego działania”. Autorem jest Stephen R. Covey. Od tamtego czasu przeczytałem ją w całości 3 razy i za każdym razem wynoszę coś nowego, co przydaje się zarówno przy budowaniu firmy, jak i w życiu osobistym.

Ale to nie była pierwsza książka, która pomogła mi w biznesie 🙂

Książki o biznesie zacząłem czytać dopiero, gdy wyjechałem na studia. Pierwszą pozycją był „Bogaty Ojciec, Biedny Ojciec” Roberta Kiyosakiego, z której utkwił mi w głowie ciekawy fragment. Kiyosaki napisał, że firma powinna być jak maszynka do zarabiania pieniędzy i nawet jeśli Ciebie nie ma w biurze, Twoi współpracownicy powinni wiedzieć co robić, aby firma cały czas przynosiła zyski. Akurat jechałem tramwajem w Krakowie kiedy to przeczytałem i zobaczyłem starszą Panią, która sprzedawała obwarzanki w charakterystycznej, niebieskiej budce. Dosłownie w ułamku sekundy wpadłem na pomysł, że otworzę biznes z automatami vendingowymi. To był nagły błysk w głowie! I tak zrobiłem – mając 20 lat otworzyłem swoją pierwszą firmę Zielony Maluch.

To były świetne czasy, kiedy przez 3 lata rozwijałem sieć automatów ze zdrową żywnością, a równocześnie studiowałem dziennie na AGH. Po tym okresie poznałem inwestora, który kupił ode mnie całą spółkę. A to wszystko miało początek po przeczytaniu krótkiego fragmentu w książce Kiyosakiego.

Zaraz po otworzeniu Zielonego Malucha zdałem sobie sprawę, że jeśli jedna książka zainspirowała mnie do tego, aby zrobić szalony krok i na pierwszym roku studiów otworzyć firmę w zupełnie nieznanym mi mieście, bez żadnych oszczędności, ani znajomości, to warto jest czytać książki biznesowe.

Przeczytałem już dziesiątki świetnych pozycji. W tym artykule przedstawię 10 książek biznesowych, które pomogły mi podjąć dobre decyzje przy rozwijaniu biznesu. Mam nadzieję, że pomogą również Tobie.

AKTUALIZACJA [2.09.2022 r.]

Kiedy pisałem ten artykuł w lipcu 2018 roku nie było jeszcze ciekawych książek o biznesie na rynku polskim. Minęły jednak ponad cztery lata (ależ ten czas leci!), w trakcie których wiele rzeczy się zmieniło. Polecane przeze mnie książki zagranicznych autorów są ponadczasowe i nadal uważam, że warto je przeczytać. Chcę jednak podzielić się pięcioma nowymi pozycjami, które zasługują na szczególną uwagę z kilku powodów, o których napiszę pod spodem.

Polskie książki biznesowe Wydawnictwa Biznesowego Expertia

Chłopaków z Bentley’a, którzy założyli Wydawnictwo Biznesowe Expertia bardzo cenię, dlatego że na największą skalę dzielą się swoją biznesową wiedzą, pomagając przy tym setkom tysięcy przedsiębiorców.

Książki biznesowe Expertii są godne polecenia z kilku względów:

  1. To dosłownie podręczniki, które nie opisują ogólników, a szczegółowo omawiają dany temat biznesowy. Książki potrafią mieć nawet 600 stron wiedzy!
  2. Książki są wypełnione od brzegu do brzegu samymi konkretami i technikami. Dzięki temu w łatwy sposób można wdrożyć wiedzę w życie, by ją przekuć w kompetencje i umiejętności.
  3. Książki biznesowe z Experii pisane są prostym i zrozumiałym językiem, a to na aktualnym rynku wydawniczym duża zaleta.
  4. Przy zakupie książki można liczyć na wiele dodatków (szacunek za te pomysły!). Między innymi do książki dołączone jest wideo omówienie oraz mapa myśli, które pomagają powtórzyć wiedzę w szybki i łatwy sposób. Najlepszym dodatkiem był dla mnie chomik… ale z czym on się wiąże nie zdradzam, żeby nie zepsuć niespodzianki kupującym 🙂

Zaczynamy w takim razie!

5 książek biznesowych Wydawnictwa Biznesowego Expertia

1. 48-godzinna doba – Maciej Wieczorek

48-godzinna doba - Maciej WieczorekPrawda jest taka, że jedną z najważniejszych kompetencji w biznesie jest odpowiednie zarządzanie swoim czasem. Zwłaszcza na początku drogi przedsiębiorca musi pracować za trzech, aby rozwinąć swoją firmę. Właśnie dlatego uważa, że książkę biznesową Macieja Wieczorka – 48-godzinna doba powinien przeczytać każdy, kto jest lub zamierza zostać przedsiębiorcą.

Wspominałem już, że Wydawnictwo Biznesowe Expertia szanuję za praktyczne i konkretne podejście. Nie inaczej jest właśnie z tą książką! Znajdziemy tutaj 107 technik zarządzania czasie.

48-godzinna doba pokazuje, jak za pomocą odpowiednich umiejętności, zaoszczędzić czas, który przeznaczamy na poszczególne czynności i działania. To wspaniała wędrówka od osoby, którą rozprasza każde powiadomienie w telefonie, do osoby, która jest produktywna i skoncentrowana na wykonaniu danego zadania.

2. 138 – Kacper Bisanz i Karol Chojnacki

Książka 138Każdy wie, że bez marketingu i sprzedaży nie ma dobrze prosperującego biznesu. Przecież firmę otwieramy po to, aby dzięki niej zarabiać. Żeby zaś czerpać zyski, potrzebujemy klientów, którzy za nasz produkt lub usługę będą skłonni zapłacić. Właśnie w tym celu powinniśmy się nauczyć komunikacji z klientem oraz umiejętności przekonywania go do zakupu.

Książka biznesowa 138 jest jedyna w swoim rodzaju. To 138 konkretnych strategii i technik na kreatywny marketing w Twojej firmie (a nawet trochę więcej). Ponad 140 sposobów na to, jak dotrzeć do klienta, sprawić, że będzie zainteresowany Twoją ofertą, zapłaci za nią niemałe pieniądze i – co więcej – będzie niesamowicie zadowolonym klientem (wiele technik mówi o tym, jak zadbać o klienta po zakupie).

Kacper Bisanz i Karol Chojnacki odwalili kawał dobrej roboty, bo w formie pigułki (chociaż ta książka biznesowa ma ponad 500 stron wiedzy!) streścili wszystko to, co powinien o marketingu wiedzieć każdy przedsiębiorca.

Jeśli więc szukasz sposobu na to, jak wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskać nowych, zadowolonych klientów, koniecznie zajrzyj do książki 138!

3. Biblia Inwestowania – wielu autorów

Biblia Inwestowania

Sposobów na inwestycje jest wiele. Jedni inwestują w złoto, druszy w kryptowaluty, niektórzy w giełdę, a inni w towar czy wiedzę (w to ostatnie również inwestujesz, skoro czytasz ten artykuł!).

A co gdyby tak zebrać wszystkie najważniejsze i najbardziej sprawdzone techniki pomnażania pieniędzy w jedną książkę? Już wiesz dlaczego tak cenię książki biznesowe z Wydawnictwa Biznesowego Expertia?

13 autorów-praktyków – najbardziej rozpoznawalnych inwestorów w Polsce podzieliło się swoimi strategiami na pomnażanie środków finansowych. A wśród nich? Trader21, Phil Konieczny, Janusz Palikot, Grzegorz Kusz, Filip Kowarski i wiele innych! Mieszanka specjalistów, jakiej nie znajdziesz w żadnej innej książce biznesowej.

Zebrać to wszystko w jeden podręcznik o fenomen w skali światowej! Mam nadzieję, że książki biznesowe chłopaków z Expertii czym prędzej powędrują na rynku zagraniczne.

4. Biblia Social Media – wielu autorów

Biblia Social Mediów

To co wyróżnia książki biznesowe Wydawnictwa Biznesowego Expertia to podchodzenie do tematów holistycznie. Większość książek to pigułki wiedzy w danej dziedzinie. Nie inaczej jest w przypadku Biblii Social Mediów, która jest zbiorem wszystkiego, co potrzebujesz, żeby dobrze działać w social mediach.

Ta książka biznesowa jest dla wszystkich, którzy prowadzą jakiekolwiek działania marketingowe w Internecie. Nauczysz się z niej, jak budować swoją markę osobistą i własną społeczność, jak dbać o wizerunek firmy oraz jak prowadzić skuteczne działania marketingowe. A to wszystko od największych specjalistów marketingu w Polsce!

Znajdziesz tutaj rozdziały m.in. Kacpra Bisanza o YouTubie, Karola Chojnackiego o Facebooku, Bartka Popiela o email marketingu czy Szymona Mierzwy o Instagramie. Ale żeby się w tym wszystkim nie poplątać, na samym początku przeczytasz rozdział Wojciecha Bizuba, który nauczy Cię, jak planować swój marketing i ułożyć strategię w taki sposób, aby przeprowadzić klienta od pierwszego kontaktu z Twoją marką do zakupu.

5. Nawyki 2.0 – Maciej Wieczorek

Nawyki 2.0 - Maciej Wieczorek

Ostatnia pozycja w tym zestawieniu, ale prawdopodobnie najbardziej kluczowa. Bo co innego mogę powiedzieć o książce biznesowej o nawykach?

Wszystkie wcześniejsze pozycje i poruszona w nich tematyka zaczną przynosić oczekiwane rezultaty jedynie wtedy, kiedy zastosujesz poznaną wiedzę w praktyce. Wiele celów biznesowych, które sobie wyznaczysz, będzie wymagało od Ciebie cierpliwości i konsekwencji w podejmowanych działaniach. Podejrzewam, że większość nowych przedsiębiorstw upada właśnie przez to, że ludzie nie są konsekwentni w tym, co robią i szybko się zniechęcają.

Nic w tym dziwnego. Jesteśmy pokoleniem millenialsów, które dąży do przyjemności i ułatwień, co może rozleniwiać. Właśnie dlatego takie kluczowe jest to, aby nauczyć się wdrażać nawyki w swoim życiu. Dzięki temu możemy zmienić dowolne działanie bez silnej woli. A zmiana działań zawsze prowadzi do innych rezultatów o efektów.

Jeśli więc chcesz osiągnąć kolejne cele biznesowe, zarabiać więcej, lepiej żyć, musisz nieustannie modyfikować swoje nawyki. Myślę, że przeczytanie książki Macieja Wieczorka będzie dla Ciebie niesamowitym wsparciem w kreowaniu rzeczywistości, w jakiej chcesz żyć i do której dążysz.

A teraz nadal aktualne książki starszego rankingu 10 książek biznesowych

1. 7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey

najlepsze książki biznesowe - steven covey

NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWA KSIĄŻKA O BIZNESIE, JAKĄ KIEDYKOLWIEK PRZECZYTAŁEM. Na początku wydawała mi się trudna. Przeczytałem jeden rozdział i odłożyłem na półkę, później znów do niej wróciłem i znów zostawiłem. W ogóle nie trafiał do mnie mnie temat paradygmatu, jego zmiana, spirala wzrostu, proaktywność, efektywność, czy równowaga pomiędzy produkcją i zdolnością produkcyjną na przykładzie bajki Ezopa o gęsi i złotym jajku.

Covey był na liście najbardziej wpływowych ludzi Ameryki. Jego książka „7 nawyków skutecznego działania” jest światowym bestsellerem książek rozwojowych z ponad 20 milionami sprzedanych egzemplarzy, a ja totalnie nie wiedziałem o co Covey’owi chodzi już na pierwszych stronach. Na szczęście zdałem sobie sprawę z tego, że jeśli tygodnik Time umieścił Covey’a na liście najbardziej wpływowych ludzi Ameryki w 1996 roku, to ten facet musi mieć coś wartościowego do powiedzenia. I faktycznie ma.

Przełamałem się i przeczytałem 7 nawyków w całości. Jest to książka o efektywności, którą traktuję jako ta do przerobienia, a nie tylko do przeczytania. Covey wyselekcjonował 7 nawyków, które być może na pierwszy rzut oka wydają się proste, natomiast to właśnie wdrożenie tej siódemki w życie przekłada się na efekty. Przynajmniej u mnie tak było.

Więcej o nawykach: Nawyki miliarderów – 8 rzeczy, które robią najbogatsi ludzie

To nie jest jakaś (sztuczna) książka motywacyjna, czy denny poradnik. To właśnie dzięki Covey’owi dowiedziałem się, co jest dla mnie ważne, jak żyć w zgodzie ze swoimi wartościami, nie wciągnąć się w wir pracy bez odpoczynku, jak rozpoczynać każdy nowy projekt, kiedy odpuścić pewne sprawy oraz jakimi kategoriami myśleć, żeby być skutecznym. Zrozumiałem też, że bardzo ważne jest, aby aktywnie słuchać drugiej strony, najpierw zrozumieć kogoś, a dopiero później starać się, aby ktoś zrozumiał mnie i oczywiście pamiętać o regularnej regeneracji, zdrowiu, sporcie, rodzinie, przyjaciołach.

Po przeczytaniu tej książki zacząłem zwracać uwagę chociażby na to jak wygląda mój dzień. Co robię, ile czasu pracuję, ile odpoczywam, czy jem regularnie, czy znajduję czas dla najbliższych… Te sprawy nagle nabrały zupełnie innej wartości, w efekcie czego wypracowałem skuteczny dla mnie system zarządzania czasem. Polecam Ci otworzyć teraz ten artykuł w nowej karcie i przeczytać go później, ponieważ możesz w nim bezpłatnie pobrać mój autorski organizer na 2020 rok, który przygotowałem w PDFie już do wydruku.

2. Kto zabrał mój ser? – Spencer Johnsonnajlepsze książki biznesowe - steven covey

Ta książka biznesowa przez kilka tygodni zajmowała pierwsze miejsce na listach bestsellerów New York Times i Wall Street Journal. Została okrzyknięta literacką podwaliną nowej ekonomii i kupiło ją ponad 5 milionów ludzi.

Jest genialna w swojej prostocie. Krótka historia o myszach i ludziach, którzy szukają sera w labiryncie. Przy czym ser to wszystko to, co określasz jako szczęście, a labirynt jest miejscem, gdzie tego szczęścia szukasz. O dziwo ta książka o przedsiębiorczości ma duże odzwierciedlenie w biznesie i zachodzących w nim zmianach.

Zmiany będą zawsze. Trzeba obserwować małe zmiany i być przygotowanym na duże jeśli nadejdą. A na rynku zawsze nadchodzą. Pytanie tylko kiedy. Zmiany są nieuchronne, dlatego warto się na nie przygotować, szybko na nie reagować i nie bać się ich. W gruncie rzeczy strach jaki wyolbrzymiamy w naszych głowach, prawnie zawsze jest większy od rzeczywistego.

Dzięki tej książce nauczyłem się, że nie podjęcie żadnej decyzji jest gorsze niż podjęcie złej. Nie wolno stać w miejscu, kiedy pojawią się zmiany. Trzeba zaakceptować nową rzeczywistość, podjąć decyzję i rozpocząć nowe działanie. A przy tym wszystkim warto mieć poczucie humoru, odbierać błędy jako doświadczenie i najzwyczajniej w świecie potrafić się z nich śmiać 🙂

3. Strategia Błękitnego Oceanu ­– W. Chan Kim, Renee Mauborgne

najlepsze książki biznesowe - strategia błękitnego oceanu

Książka o prowadzeniu firmy – Polecam ją wszystkim, którzy chcą otworzyć własną działalność, lub ją prowadzą i ciągle toczą walkę z konkurencją. Autorzy pokazują, że na rynku istnieje czerwony ocean i błękitny ocean. Czerwony to ten, w którym ciągle panuje bój, krwawa walka o przetrwanie, rywalizacja i zmagania z konkurentami. Zdecydowana większość biznesów pływa w czerwonym oceanie. Sztuką jest wyjść z niego i stworzyć błękitny ocean dla swojej branży.

Strategia błękitnego oceanu pokazuje, że jedynym sposobem na pokonanie konkurencji jest… zaprzestanie prób jej pokonania. Ta książka biznesowa opisuje co robić, aby konkurencja stała się nieistotna. Przedstawionych jest kilkadziesiąt przykładów historii, strategii, taktyk i działań różnych firm w 30 branżach, które odkryły swój błękitny ocean. Dzięki tej książce nie tylko poznałem posunięcia strategiczne topowych firm na świecie, ale również poznałem sposób myślenia wybitnych przedsiębiorców.

Autorzy zobrazowali kanwy strategii firm, które stworzyły znacznie wyższą wartość dla nabywców, dzięki czemu otworzyły nową przestrzeń rynkową i konkurencja przestała być istotna. Zastanawiałeś się kiedyś, co może zrobić właściciel pola golfowego, aby przekonać ludzi do spędzania czasu z rodziną grając w golfa, a nie np. w tenisa? Albo co może zrobić właściciel cyrku, aby przestać konkurować z innymi cyrkami? W tej książce pokazane są strategie firm w branży winiarskiej, lotniczej, budowlanej, fitness, transportowej, finansowej i wielu innych. Naprawdę warto ją przeczytać.

4. Winning znaczy zwyciężać – Jack Welchnajlepsze książki biznesowe - winning znaczy zwyciężać

„Utrzymuj stały kontakt z klientami. Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją.”

„Biznes polega na podejmowaniu, a nie unikaniu ryzyka.”

„Bądź pozytywnie nastawiony do pracy i zarażaj optymizmem wszystkich dookoła; nigdy nie pozwól zrobić z siebie ofiary i – na miłość boską – baw się dobrze.”

„Zmień się lub zgiń. Kiedy tempo zmian zachodzących na zewnątrz firmy jest większe niż tempo zmian wewnątrz, zbliża się jej koniec.”

„Aby nowy biznes odniósł sukces, trzeba wyznaczyć do niego ludzi najlepszych – a nie tych, którzy akurat są pod ręką.”

To tylko kilka cytatów Jack’a Welch’a, które bardzo lubię. Jack Welch uważany jest za najsłynniejszego menedżera na świecie. Przez 20 lat był dyrektorem generalnym General Electric – amerykańskiego konglomeratu, który działa w kilkunastu branżach począwszy od energetyki, przemysłu lotniczego, przemysł chemicznego, sprzętu medycznego, po bankowość, czy transport kolejowy.

Jack Welch postawił sobie za cel, że jeśli któraś z firm wchodzących w skład GE nie będzie na pierwszym lub drugim miejscu w branży, to należy ją sprzedać, albo zamknąć. Jest nastawiony na to, aby być najlepszym. Napisał genialną książkę dla przywódców, którzy chcą zbudować firmę, która będzie dbać o ludzi, zespół i zyski. Bardzo szczerze i z poczuciem humoru przedstawia praktyczne rozwiązania jak skutecznie zarządzać firmą, aby ona rosła. Co robić, żeby ludziom chciało się pracować, jakich ludzi zatrudniać, jak ich wynagradzać, kogo wyróżniać, a kogo zwalniać, kogo mianować liderem, jak rozwiązywać problemy, co robić w sytuacjach kryzysowych, jak ustalić strategię firmy, jak wyglądają sytuacje z fuzjami i przejęciami, co to jest SixSigma…

Jack Welch zarządzał koncernem General Eletric przez 20 lat i w tym okresie wartość rynkowa GE wzrosła o ponad 400 miliardów dolarów. Facet wie o czym pisze i warto poznać jego styl działania. Jest konkretny, szczery, a przy tym optymistyczny i zabawny.

5. Zarządzanie Sprzedażą – praktyki najlepszych – Chet Holmesnajlepsze książki biznesowe - zarządzanie sprzedaża

Majstersztyk. Chet Holmes to fachowiec najwyższego kalibru, strategiczny geniusz, ekspert od rozwoju biznesu i zarządzania sprzedażą. Jak dobrze pamiętam, jest on jedynym trenerem na świecie, którzy osobiście sprzedał swoje usługi ponad 60 firmom z listy Fortune 500. Bije rekordy sprzedaży gdziekolwiek się pojawi.

W swojej książce o zarządzaniu sprzedażą dokładnie opisuje na czym się skoncentrować. Podaje 12 najważniejszych elementów, na których trzeba się skupić i ćwiczyć się w nich nieustannie z żelazną dyscypliną, aby co najmniej podwoić sprzedaż w swojej firmie. Bardzo merytoryczna książka, z wieloma konkretnymi wskazówkami jak zarządzać firmą, które można wdrożyć w życie jeszcze tego samego dnia. Zobaczcie spis treści:

  1. Sekrety zarządzania czasem miliarderów
    Jak zwiększyć wydajność do maksimum i pomóc pracownikom osiągnąć to samo
  2. Podwyższanie standardów i wprowadzanie regularnych szkoleń
    Zreorganizuj swoje przedsiębiorstwo, by działało jak doskonałe nastrojony instrument
  3. Przeprowadzanie efektywnych spotkań
    Jak pracować razem, by udoskonalić każdy obszar firmy dzięki warsztatom
  4. Zostań błyskotliwym strategiem
    Jak sprawić, by każdy Twój ruch oddziaływał dziewięciokrotnie silniej
  5. Angaż gwiazdorów
    Jak przyspieszyć wzrost firmy, korzystając z wysokooktanowych talentów w każdej dziedzinie
  6. Sztuka zdobywania najlepszych nabywców
    Najszybszy i najtańszy sposób na zwiększenie sprzedaży
  7. Siedem zasad marketingu
    Turbodoładowanie każdego elementu najważniejszych działań marketingowych
  8. Wzrok kupi wszystko
    Przyciągnij i zjednaj sobie więcej klientów, korzystając z przykuwających uwagę środków wizualnych. Największe błędy popełniane podczas prezentacji
  9. Sedno zdobywania najlepszych kupców
    Krok po kroku – taktyki prowadzenia interesów z wymarzonymi klientami
  10. Umiejętność sprzedaży
    Im głębiej drążysz, tym więcej sprzedasz
  11. Podtrzymywanie kontaktu i umiejętność przywiązywania do siebie klienta
    Jak zatrzymać klienta na zawsze i istotnie zwiększyć zyski
  12. Cała naprzód!
    Wyznaczanie celów, pomiar wydajności, uruchomienie planu doskonałego


6. Nowy Jednominutowy Menedżer – dr Ken Blanchard, dr Spencer Johnson

najlepsze książki biznesowe - jednominutowy menedżer

Krótka książka rozwojowa, pokroju „Kto zabrał mój ser”. Jest to klasyka literatury biznesowej, bestseller w zakresie zarządzania. Można ją przeczytać w dosłownie godzinę, a 3 najważniejsze wskazówki jakie są w niej przekazane, przydadzą Ci się na całe życie.

W książce przedstawiona jest historia Młodego Człowieka, który poznał na swojej drodze różnych menedżerów. Jednocześnie tylko jeden z nich był naprawdę wyjątkowy. Ludzie go szanują, chcą z nim współpracować, wspólnymi wysiłkami generują świetne rezultaty, a jego wskazówki pomagają innym osiągać niesamowite rzeczy, również w życiu osobistym.

Co to za wskazówki? Mowa jest o trzech aspektach. Trzech prostych zasadach przy współpracy z ludźmi, dzięki którym oni osiągają dużo wyższe rezultaty. Specjalnie nie chcę tutaj opisywać tych trzech wskazówek, ponieważ myślę, że lepiej będzie jeśli poznasz całą historię. Ta książka ma tylko 99 stron, więc na pewno znajdziesz czas, żeby ją przeczytać.

7. Menedżer 80/20 – pracuj mniej, osiągaj więcej – Richard Kochnajlepsze książki biznesowe - zasada pareto

Pamiętam, że tę książkę przeczytałem w samolocie do USA. Raz w życiu byłem w Stanach Zjednoczonych i przez 2,5 miesiąca pobytu można było zauważyć, że Amerykanie czują klimat zasady Pareto. Oni nie są perfekcjonistami – pracują tak, żeby być skutecznym, a nie idealnym.

Vilfredo Pareto był włoskim ekonomistą, który zauważył zależność, która sprawdza się w wielu obszarach życia. Otóż 20% nakładów odpowiedzialne jest za 80% rezultatów. Jak dobrze się zastanowisz, to u Ciebie też tak jest.

20% klientów odpowiada za 80% przychodów ze sprzedaży, 20% wszystkich swoich ubrań nosisz przez 80% czasu, 20% kierowców powoduje 80% wypadków, 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści i tak dalej…

Richard Koch w swojej książce motywacyjnej przedstawia tajemnice efektywności ludzi sukcesu, którzy pracują mniej, a osiągają więcej. Jak to jest możliwe? Wiesz, że jest – bo przecież każdy człowiek ma 24 godziny w ciągu doby, a są ludzie, którzy przy takich samych zasobach czasu osiągają zupełnie różne rezultaty. Otóż chodzi o to, żeby pracować mądrzej, a nie ciężej. I tego możesz się nauczyć stosując wskazówki przedstawione w książce „Menedżer 80/20”. Ja wciąż się tego uczę i niejednokrotnie wracam do porad Richarda Kocha.

8. „Najpierw rzeczy najważniejsze” – Stephen R. Covey, Roger A. Merrill, Rebecca R. Merrillnajlepsze książki biznesowe - najpierw rzeczy najważeniejsze

Jest sporo książek o zarządzaniu czasem. To nośny temat i naprawdę ważne jest, aby wszystko dobrze zorganizować. Mieć czas na wartościową pracę, odpoczynek, rodzinę, znajomych, podróże i nie wypalić się przez ciągłą gonitwę. Są książki, w których jeden rozdział poświęcony jest zarządzaniu czasem, a są też pozycje zgłębiające w całości, tylko i wyłącznie tę tematykę. I taką właśnie książką jest „Najpierw rzeczy najważniejsze”.

To już druga pozycja Stephena R. Covey’a w tym zestawieniu. Covey w swoim światowym bestsellerze „7 nawyków skutecznego działania” wyróżnił nawyk trzeci jako „Rób najpierw to, co najważniejsze”. Jednocześnie jeśli chcesz szczegółowo zgłębić temat skutecznego zarządzania sobą i zadaniami w czasie, przeczytaj też „Najpierw rzeczy najważniejsze”. Dzięki ćwiczeniom przedstawionym na końcu każdego rozdziału, możesz mierzyć swoje postępy i rozwijać się w obszarach, które Ciebie pasjonują. Zbyt wiele osób uzależnionych jest od spraw pilnych, a przecież w ogóle nie o to chodzi w życiu. Ile osób na łoży śmierci żałowałoby, że nie spędzało więcej czasu w biurze? NIKT. Zatem może warto coś z tym zrobić, póki nie jest za późno?

Jeszcze raz zapraszam do przeczytania artykułu, w którym dzielę się zdobytą wiedzą oraz własnymi doświadczeniami z obszaru skutecznego planowania czasu. Znajdziesz go tutaj: Jak Planować Czas?

9. „Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej” – Marcus Buckingham, Curt Coffman

najlepsze książki biznesowe - po pierwsze złam wszelkie zasady

O tej książce dowiedziałem się podczas kompendium MBA, które ukończyłem w QUEST Change Managers. Kolejny biznesowy bestseller na listach New York Times, Wall Street Jornual, USA Today i Amazon.com.

Instytut Gallupa przez 25 lat przebadał ponad milion osób z różnych firm, różnych branż i różnych krajów. Zadano pracownikom pytania dotyczące wszystkich aspektów ich życia zawodowego i z tych badań wysnuto jeden, bardzo ważny wniosek:

WYBITNYM PRACOWNIKOM POTRZEBA WIELKICH MENEDŻERÓW.

Po pierwsze: złam wszelkie zasady” to świetna książka biznesowa, która uczy jak zarządzać zespołem, jak mierzyć kapitał ludzki, jakie są 4 główne role odgrywane przez wielkich menedżerów, jak dobierać talenty do zespołów, jak przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne, jak delegować zadania, jak skoncentrować się na mocnych stronach swoich współpracowników i jak radzić sobie z ich słabościami. Przedstawiony jest obszerny materiał z wynikami i wnioskami przeprowadzonych przez Instytut Gallupa badań. Pokazane są również świetne narzędzia dla menedżerów i liderów, którzy chcą zarządzać zasobami ludzkimi.

Przeczytałem tę książkę 2 lata temu, a najbardziej utkwiły mi w głowie 4 pierwsze czynniki decydujące o tym, czy praca może przyciągnąć, zaangażować i utrzymać najbardziej utalentowane osoby. Instytut Gallupa dokonał prawdziwego odkrycia i wyznaczył 12 pytań do oceny miejsca pracy, które dostarczają NAJWAŻNIEJSZYCH informacji. 4 pierwsze brzmią tak:

  1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
  2. Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy?
  3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
  4. Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoją pracę?

Moim zdaniem pierwsze pytanie rozwala na łopatki. Jeśli gdzieś pracujesz, zastanów się, czy wiesz, czego Twoi przełożeni oczekują od Ciebie w pracy? A jeśli kogoś zatrudniasz, to czy Twoi pracownicy to wiedzą? Jeśli delegujesz komuś zadanie, czy ta osoba DOKŁADNIE wie czego oczekujesz i czy ma potrzebne narzędzia, aby to wykonać? Czy chwalisz ludzi za wykonaną pracę?

Tak a propos – pamiętasz, jak pisałem o 3 najważniejszych wskazówkach podanych w książce „Nowy Jednominutowy Menedżer” ? Drugą wskazówką jest JEDNOMINUTOWA POCHWAŁA.

10. „Zaryzykuj – Zrób To!” – Richard Branson

najlepsze książki biznesowe - richard branson

Branson to przedsiębiorca, który doszedł od zera do miliardera. W dzieciństwie nie miał lekko, był dyslektykiem i nieraz został wyrzucony ze szkoły. Jednak nie zważał na to podczas realizowania swoich marzeń. Już jako nastolatek wymyślił biznes, który miał mu przynieść fortunę. Chciał zbić majątek na handlu choinkami. Kupił sadzonki i posadził je w ogrodzie rodziców, a później czekał aż urosną. Niestety do ogrodu wtargnęły dzikie króliki, które zjadły młode drzewka i zniszczyły cały plan Bransona.

Nastoletni Richard oczywiście wciąż wierzył, że osiągnie sukces. I tak się stało. Niedługo później stworzył magazyn „Student”, który rozwijał w garażu wspólnie z przyjaciółmi. Ten pomysł szybko zyskał na popularności, jednak największy sukces Branson osiągnął dzięki decyzji, którą podjął w wieku 20 lat. Założył sklep muzyczny Virgin ze sprzedażą wysyłkową płyt. Później powstała wytwórnia płytowa i kolejne firmy pod marką Virgin. Aktualnie jest to konglomerat ponad 400 spółek wchodzących w skład Virgin Group, a majątek Bransona w 2016 roku został oszacowany na 4,9 miliarda dolarów.

Richard Branson jest chodzącym optymistą. Nieustannie szuka przygód i nowych wyzwań. W swojej książce motywacyjnej zachęca do tego, aby uwierzyć w siebie, żyć pełnią życia i nigdy się nie poddawać, spędzać czas z rodziną, wchodzić w nieznane, ryzykować i dobrze się bawić. Jest szczery i dowcipny 🙂

CZYTANIE WARTOŚCIOWYCH KSIĄŻEK TO INWESTYCJA

Gdyby ktoś jeszcze 4 lata temu powiedział mi, że będę z zamiłowaniem czytał książki o przedsiębiorczości, nie uwierzyłbym. Dziś żałuję, że nie zacząłem robić tego wcześniej. Czytanie książek, to nie jest strata czasu! To inwestycja, która owocuje w przyszłości. Dzięki czytaniu książek poznaję sposób myślenia innych ludzi, ich punkt widzenia, historie, uczę się, relaksuję, pobudzam kreatywność i wymyślam nowe pomysły. Serdecznie zachęcam do czytania książek. Nie tylko tych biznesowych, ale w ogóle do czytania książek.

A co czytam teraz? Aktualnie z zaciekawieniem pochłaniam kolejne rozdziały historii NIKE. Książka ma tytuł „Sztuka zwycięstwa”. Autorem jest Phil Knight – założyciel firmy NIKE.najlepsze książki biznesowe sztuka zwycięstwa

 

Książki biznesowe dla tych, którzy lubią konkrety i prostotę

 

To jak? Od której książki biznesowej zaczniesz?

5 KOMENTARZE

  1. Witam
    Ciekawa lista, z pewnością kilka z nich przeczytam, osobiście dodał bym do tej listy jeszcze dwie pozycje warte przeczytania „Filozofia Sukcesu” a także ” Myśl i bogać sie”
    Pozdrawiam

  2. Dzięki wielkie za polecenie tych książek. I ja dążę do ciągłej poprawy swojego biznesu, więc na pewno się przydadzą. Nie wszystkie jeszcze przeczytałem 🙂

  3. Ciekawi mnie Twoje zdanie o 7 nawykach Covey’a. Dla mnie była ona nieco sztuczna i bardzo ogólna. Nie wskazująca nic konkretnego.
    Może źle na to patrzę? Bardzo ciekawi mnie Twoje zdanie.
    Podobnie miałem z jednominutowym menadżerem. Autor jakby na siłę chciał napisać książkę o czymś, co mogłoby być zwykłym wpisem blogowym.

  4. Ciekawe tytuły, aczkolwiek mam jedno zastrzeżenie – to są bez wyjątku książki amerykańskie. Książki autorów wywodzących się z innej kultury biznesowej, innej kultury społecznej, wyrastających w innych zależnościach, przy innych relacjach.

    Książki „praktyków”, czyli z założenia bazujące na błędzie poznawczym, gdzie własne doświadczenie wystarcza do udowodnienia tezy. Czy też książki PRowe, jak wszystko Kiyosakiego, które kreują nową rzeczywistość, służąca biznesowo autorowi (nie było żadnego bogatego ojca, Kiyosaki go wymyślił). Covey – fajny. Ale gdzie w tej książce jest rodzina? Gdzie społeczeństwo oparte na relacjach? Zbliżając się do 40, mając rodzinę na utrzymaniu i i bagaż doświadczeń biznesowych i prywatnych, Amerykanów omijam już sporym łukiem, irytują mnie.

    Co polecam? Książki lokalne, książki autorów akademickich.

    Gut i Haman – wszystko.
    Paweł Fortuna – Subiektywna Psychologia Biznesu, Sprzedaż bez sprzedawania, Pozytywna Psychologia porażki.
    Miłosz Brzeziński – jedyny sensowny ze światka kołczów i trenerów.

    Po praktyce teorię – Cialdini, Kahneman, Ariely.

    A jak chcesz coś, co zmusi do myslenia i kwestionowania swych poglądów – Peter Thiel „Zero to One” czy Dukaj „Po piśmie”.

    Czasu nam z wiekiem nie przybywa, warto zadać sobie pytanie, czego nie czytać 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here