Co to jest koszt alternatywny?

Koszt Alternatywny – Definicja

Koszt alternatywny danego działania to wartość wszystkiego, co musieliście poświęcić, by móc podjąć to działanie.

Koszt Alternatywny – przykład z życia

Wyobraźcie sobie, że wygraliście bilet na mecz FC Barcelony, który odbędzie się za miesiąc. Nie ma żadnej możliwości jego odsprzedania. Dokładnie w tym samym terminie jest zaplanowany mecz Manchesteru City, na który rozważacie pójść. Lubicie obie drużyny.

Cena biletu na mecz Manchesteru City wynosi akurat 150 zł, ale normalnie ma to dla Ciebie wartość 200 zł. Nie zapłacilibyście więcej ponad to, nawet jakbyście mieli siedzieć w domu i nic nie robić.

Załóżmy, że wydarzenia odbywają się w tym samym mieście – nie ma innych dodatkowych kosztów, transport jest ten sam.

Jaki jest koszt alternatywny pójścia na mecz FC Barcelony?

  • A.    0 zł
  • B.    50 zł
  • C.    150 zł
  • D.    200 zł

Koszt alternatywny – wyjaśnienie i odpowiedź

Jedyną wartościową opcją, którą musicie poświęcić, by pójść na mecz FC Barcelony, jest pójście na mecz Manchesteru City. Jeśli nie pójdziecie na mecz Manchesteru City, ominie was wydarzenie warte dla was 200 zł, ale unikniecie też wydatku 150 zł, które musielibyście wyłożyć. Wartość tego, z czego rezygnujecie, nie idąc na mecz Manchesteru City wynosi 200 zł – 150 zł = 50 zł.

Jeśli mecz FC Barcelony warty jest dla was choćby 50 zł, to powinniście na niego iść. W innym wypadku powinniście iść na mecz Manchesteru City.

Choć skończyłem studia ekonomiczne, to nie pamiętam, aby pojęcie kosztu alternatywnego było wyjaśnione w prosty sposób. Człowiek jest zarzucany mnóstwem terminów, a nie mówi się nam jakie ma to przełożenie na nasze życie. Choć większość osób słyszała o koszcie alternatywnym, niewiele osób wskazuje prawidłową odpowiedź  – wiemy już, że jest to odp. B. 50 zł.

Przykład nr 2  – koszt alternatywny i różnice kulturowe

Koszt alternatywny tłumaczy wiele ludzkich zachowań, notabene często których nie jesteśmy świadomi.

Porównajmy typowych ludzi napotkanych w centrum Warszawy z mieszkańcami małego miasteczka w Bieszczadach. Czy miałeś kiedyś odczucie, że ludzie w wielkich miastach są niecierpliwi, podczas gdy mieszkańcy małych miasteczek są przyjaźnie nastawieni do obcych i poproszeni o pomoc, poświęcą Ci więcej uwagi?

Choć zdarzają się mieszkańcy małych miast, którzy nie są skorzy do pomocy, to wiele ludzi ma podobne odczucia i możemy pokusić się o małą generalizację. Raz zepsuł nam się samochód w Bieszczadach. Pierwsze napotkane pod sklepem osoby były pomocne i zaprowadziły nas do pobliskiego mechanika. W centrum wielkiego miasta trudno jest kogokolwiek złapać i zatrzymać – każdy jedzie do pracy albo biegnie na autobus. Masz problem, to zadzwoń po lawetę i płać.

Jednym z możliwych powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, iż Warszawa oferuje bardzo wysokie zarobki. Poza tym ludzie mają tysiące możliwości na spędzanie swojego czasu – od porannej siłowni, przez konferencje, po wizyty w teatrze. Wszystko to powoduje, że koszt alternatywny spędzania czasu na pomoc przypadkowej osobie jest bardzo wysoki.

Pozdrawiam
Julian


Wiele osób pisze do nas z pytaniem od czego zacząć, jaką firmę otworzyć i skąd wziąć pomysł.

Ponieważ my nigdy nie mieliśmy z tym problemu (mamy aż za dużo pomysłów i wszystkich nie zrealizujemy), postanowiliśmy stworzyć wielki spis zawierający 97 POMYSŁÓW NA BIZNES.

Są to pomysły, które spokojnie nadają się na pierwszą firmę i w większości nie wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. Niektóre z nich sami mieliśmy przyjemność realizować, a część wisiała na naszych listach i czekała na realizację w przyszłości.

Być może Ty z któregoś skorzystasz? 

Odbierz BEZPŁATNIE ebook 97 Pomysłów na Biznes klikając TUTAJ.

PS: Skutkiem ubocznym tej lektury będzie pobudzenie Twojego myślenia.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Źródła:
Robert H. Frank – The Economic Naturalist

Poprzedni artykułCytaty Motywacyjne – 199 Znanych Cytatów i Tekstów o Życiu
Następny artykułMichał Sołowow – Kto to jest i co robi najbogatszy Polak?
Avatar
Pierwszą styczność ze sprzedażą i biznesem miałem już w dzieciństwie. Jestem osobą, która nie ma problemu z generowaniem pomysłów, co bardzo przydaje mi się w branży kreatywnej. Drugą stroną tego medalu jest to, że czasem zabierałem się za kilka projektów naraz. Wiele z nich zostało skazanych na porażkę, ale kilka okazało się sukcesem. Dużo się w tym czasie nauczyłem, a o większości z nich możesz przeczytać na tym blogu. Ukończyłem studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie ze specjalnością Small Business i podyplomowy kierunek Social Media Manager na WSEI. Jestem także absolwentem uczelni ASBIRO. W ostatnich latach tworzyłem i wdrażałem złożone strategie działań w internecie obejmujących content marketing, kampanie webinarowe, ekosystem reklamowy Facebooka i marketing automation. Pomogły one wielu naszym Klientom wejść na wyższy poziom marketingu w takich branżach jak nieruchomości, szkolenia, FMCG, transport, rozrywka czy turystyka. Z chęcią występuję na konferencjach i szkoleniach organizowanych zwłaszcza przez przedsiębiorcze osoby z organizacji studenckich takich jak SF BCC czy AEGEE. Aktualnie skupiam się na rozwoju agencji social media Coconut Agency. Instagram: @julianpalka LinkedIn: Julian Pałka

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here