Jak-sprzedac-kwiaty-na-dzien-kobiet

Jednym z pierwszych artykułów jaki pojawił się na blogu BogatyStydent.pl była historia biznesu kwiatowego, który stworzyliśmy wspólnie z Julianem (współautorem bloga) i Michałem (naszym dobrym znajomym i wspólnikiem w kilku przedsięwzięciach). Opisaliśmy tam jak wpadliśmy na pomysł i pobieżnie opisaliśmy cały biznes. Na Dzień Kobiet udało nam się wtedy sprzedać 1500 kwiatów, na których łącznie zarobiliśmy około 4 tysięcy złotych.

Towar sprzedaliśmy w jeden dzień, więc było to dość udane przedsięwzięcie. Zdecydowaliśmy, że zaoferujemy trochę więcej niż kwiaciarnie. Przygotowaliśmy kompleksową usługę sprzedaży kwiatów wraz z dowozem pod szkołę o wybranej godzinie, gwarantując równocześnie konkurencyjne stawki. Dzięki temu klienci zaoszczędzili czas, ponieważ nie musieli dwukrotnie wybierać się do kwiaciarni – raz żeby złożyć zamówienie i wpłacić zaliczkę oraz drugi raz, aby odebrać towar. U nas wszyscy zamawiali przez internet.

Sporo elementów biznesu może być jednak nadal niejasne. Postanowiłem przygotować artykuł, w którym podejdziemy do biznesu kwiatowego projektowo, pokażemy na jakie etapy trzeba podzielić proces i przedstawimy know-how, z którego dowiesz się jak zrobić to dobrze. Jeżeli nie znasz jeszcze naszej historii – zachęcam Cię najpierw do przeczytania artykułu z lipca. Znajdziesz go tutaj: https://bogatystudent.pl/jak-zarobic-na-sprzedazy-kwiatow/

Idea tego projektu polega na sprzedaży kwiatów ciętych – pojedynczych róż i tulipanów oraz bukietów przygotowanych z tych kwiatów. Termin sprzedaży, a w zasadzie dostarczenia produktu to tylko i wyłącznie Dzień Kobiet – 8 marca. Sprzedajemy wewnątrz szkół średnich – w większości panuje tradycja, że panowie kupują paniom drobne upominki, najczęściej kwiaty.

Zacznijmy od początku. Pomysł jest, czas na wykonanie. Dwa najważniejsze elementy, bez których nie zrealizujesz tego biznesu to produkt i sprzedaż. Jeżeli któryś z nich kuleje – nic nie zarobisz.

Produkt

etapy-sprzedazy-biznes-kwiatowy

Oferta będzie miała sens dla Klientów, kiedy Twoje ceny nie przekroczą średnich cen w kwiaciarniach. Trzeba więc rozwiązać pierwszy problem – skąd wziąć produkt w niskiej cenie. My rozwiązaliśmy to dość prosto – zorientowaliśmy się, gdzie zaopatrują się kwiaciarnie. W przypadku małych punktów sprowadza się to najczęściej do giełdy kwiatowej lub hurtowni, które znajdziesz w każdym większym mieście. Duże sieci kupują kwiaty od producentów, np. tulipany z Polski, a róże z Holandii. Nie ma co się oszukiwać, biorąc pod uwagę ten projekt należysz do tych mniejszych, więc zdecydowanie lepiej po prostu znaleźć giełdę kwiatową.

Kwiaty są produktami krótkotrwałymi, dlatego im krócej przebywają u Ciebie tym lepiej. Dobrze trochę się doedukować w kwestii warunków ich przechowywania, czasu, przez który mogą być bez wody itp. Preferencje zależą od gatunku kwiatów, wbrew pozorom czasami lepiej, gdy nie są długo w wodzie, ale przebywają w chłodnym pomieszczeniu. Wtedy kwiaty się nie rozwijają i można je trzymać dłużej. Najlepiej jakbyś kupił je 8. marca, jednak wiąże się z tym jeden problem – na giełdzie dostaniesz jedynie surowy produkt, nie przystrojony. A z doświadczenia muszę Ci powiedzieć, że klienci takich produktów dostawać nie chcą.

Przystrojenie możesz załatwić na kilka sposobów:

  • Kupić różne dodatki i samemu się tym zająć.
  • Załatwić miejsce i zatrudnić kilka osób, żeby się tym zajęły.
  • Podjąć współpracę z kwiaciarnią, która przystroi Twoje kwiaty za określoną stawkę.

Podczas naszej przygody z tym biznesem przetestowaliśmy wszystkie te 3 sposoby i wyciągnęliśmy wnioski. Najwięcej czasu poświęcisz i jednocześnie najwięcej pieniędzy zaoszczędzisz zajmując się tym samemu. Na krótką metę może to się opłacić, jednak w budowaniu biznesu nie chodzi o to, żeby się zaharować, ale sprawnie zarządzać pracą innych osób. Zdecydowanie bardziej opłaci Ci poświęcić czas na zdobycie większej ilości klientów, niż na przygotowanie produktu. Dodatkowo, jeśli nie jesteś artystyczną duszą, nie przyjdzie Ci to szybko i łatwo, a kwiaty trochę będą się różnić od tych kwiaciarnianych.

Najlepszy jakościowo produkt otrzymasz współpracując z kwiaciarnią lub florystami. Przystrojenie kwiatka czy stworzenie bukietu nie jest jakąś wybitnie skomplikowaną sprawą, jednak widać różnicę kiedy zajmuje się tym specjalista. Warto poszukać kogoś takiego i zlecić wykonanie produktu. Masz wtedy wolną głowę i możesz zająć się tym co zapewni większe zyski. Jeżeli nie znajdziesz zleceniobiorcy możesz po prostu kogoś zatrudnić, ale będzie wiązało się to z poświęceniem znacznie większej ilości czasu i możliwe, że pieniędzy.

Jeśli chodzi o nas – współpracujemy od kilku lat z Panią Ewą, właścicielką kwiaciarni, z którą mamy ustaloną stawkę za przystrojenie pojedynczego kwiatka. Znamy się dłuższą chwilę i mamy do siebie zaufanie, więc aktualnie współpraca przebiega bardzo sprawnie. Informujemy o szacunkowej ilości, dowozimy kwiaty i mamy pewność, że wczesnym rankiem 8. marca odbierzemy dokładnie to, czego potrzebujemy. Żeby zawiązać taką współpracę musieliśmy obdzwonić mnóstwo kwiaciarni. Wcale nie było to proste znaleźć opłacalną cenowo ofertę. Jednak raz wykonana ta praca zapewnia, że “jesteś ustawiony” na parę lat.

Mieliśmy również epizod z wynajmem pomieszczenia i zatrudnianiem koleżanek. Generalnie było OK, ale od samego początku musieliśmy poświęcić wiele godzin na załatwienie tego wszystkiego, a później dopilnowanie, żeby wyszło tak jak trzeba. Jeżeli myślisz na poważnie o tym projekcie i planujesz sprzedać kilkaset – kilka tysięcy kwiatów, zdecydowanie polecam współpracę ze specjalistą.

Sprzedaż

etapy-sprzedaży-kwiatow-logistyka

Model sprzedaży, który proponujemy polega na realizacji wcześniej złożonych zamówień. Żeby go sfinalizować konieczne jest znalezienie klientów, którzy złożą te zamówienia. W tym przypadku najlepiej zdefiniować klienta jako chłopaków w poszczególnej klasie – to oni kupują prezenty koleżankom z klasy. Oczywiście nie każdy z panów będzie kupował po jednym kwiatku, tylko zazwyczaj całością zajmuje się jedna zorganizowana osoba. Konieczne jest dotarcie do takich decyzyjnych osób, złożenie im oferty i przekonanie do niej.

Nie polecam zajmować się tym samemu. Warto zatrudnić sprzedawcę, tzw. Menedżera Szkoły. Ale na temat sprzedawców za chwilę, najpierw trzeba wybrać szkoły, do których będziesz kierował swoją ofertę. Jeśli chcesz trzymać się zasady Pareto i wybrać 20% szkół, które dadzą 80% efektu – odrzuć podstawówki, gimnazja, zawodówki i technika. Skup się na liceach i przede wszystkim wybierz te, gdzie jest najwięcej dziewczyn i jest naukowo najwyższy poziom. Z naszych kilkuletnich doświadczeń wynika, że w takich szkołach po prostu sprzedaje się najwięcej.

Mając gotową listę szkół (możesz oprzeć się np. o Ranking Perspektyw w Twoim województwie) trzeba zdobyć kluczowych partnerów, czyli sprzedawców. Nazywajmy ich Menedżerami Szkoły. Poszukujemy jednej osoby, najlepiej chłopaka, w każdej szkole. Musi to być osoba dobrze zorganizowana, mieć sporo znajomych w swojej szkole i chcieć zarobić. Budując biznes kwiatowy w swoim mieście możesz dotrzeć do takich osób przez własnych znajomych. Jak zapytasz większą liczbę znajomych na pewno w końcu kogoś znajdziesz. Poza osobami z polecenia polecam współpracę z członkami Samorządu Szkolnego. W większości przypadków są to bardzo konkretni ludzie.

Mając odnalezionych potencjalnych Menedżerów Szkół i załatwione do nich kontakty telefoniczne / fejsbukowe należy umówić się na spotkanie. Przedstawiasz całą ofertę i przekazujesz materiały, w których opisałeś zadania, ceny i terminy. Rekrutując taką osobę my oferujemy stałą stawkę prowizyjną za każdego sprzedanego kwiatka. Polecam Tobie również rozwiązać to w taki sposób. Obowiązkiem Menedżera Szkoły jest kontakt z przedstawicielami wszystkich klas w jego szkole. Przedstawia ofertę, która polega na stworzeniu ogólnoszkolnego zamówienia. Dla chłopaków w klasie to korzystna sprawa – ceny są podobne jak w kwiaciarni, a nie muszą zajmować się chodzeniem tam, składaniem zamówień i ich odbieraniem. Robią zrzutkę klasową i przekazują pieniądze Menedżerowi Szkoły, a kwiaty przyjeżdżają do szkoły rano w Dzień Kobiet.

Praca Menedżera Szkoły to sytuacja win-win. On nie ma dużego problemu ze znalezieniem ludzi w klasach, bo to po prostu jego znajomi. Zarabia pieniądze, a znajomi jeszcze mu za to dziękują. Dla Ciebie byłoby czasochłonne, żeby odnaleźć wszystkich, a co więcej – wiele osób by Ci nie zaufało. Realizując ten projekt po raz pierwszy byliśmy jeszcze w liceum i sami szukaliśmy ludzi we wszystkich klasach. Sprzedaliśmy sporo kwiatów, ale tylko w naszych szkołach, bo tutaj ludzie nas znali. W innych szkołach wynik był mizerny. Zatrudniając Menedżerów Szkół możesz liczyć na większe i równomierne zamówienia.

Mając zaangażowanych Menedżerów Szkół pamiętaj, żeby sprawdzać ich pracę i im pomagać. To, że raz powiedziałeś im co mają robić, nie znaczy, że od razu się tym zajmą. Ty jesteś odpowiedzialny za swój projekt i ludzi. Wyznacz im cel, terminy i rób wszystko, żeby je zrealizować. Zbierz zamówienia na kilka dni przed 8 marca, żeby wiedzieć ile kupić i przygotować kwiatów. Termin rozliczenia pieniędzy zależy od Ciebie. My regularnie braliśmy zaliczki, żeby mieć pewność, że nikt nas nie oszuka. Po kilku latach postanowiliśmy dać większy kredyt zaufania i odbieraliśmy pieniądze po prostu podczas dostarczania produktu.

Ostatnim elementem jest ustalenie logistyki dostarczenia kwiatów. Umów się, że całość zamówienia przekazujesz na ręcę Menedżera Szkoły i to on jest odpowiedzialny za jego podział między klasami. Jeżeli nie masz dużej sprzedaży zamówienia możesz rozwieźć sam. Przy większych ilościach polecam zatrudnić kilku kierowców. U nas zawsze byli potrzebni, bo wiele szkół chciało odbiór na tę samą godzinę. Kierowcom płaciliśmy oczywiście stałą stawkę. Staraliśmy się, żeby były to zaufane osoby, ponieważ powierzyliśmy im również odbiór pieniędzy.

Legalność biznesu – czy muszę rejestrować firmę, jeśli chcę sprzedać kwiaty na Dzień Kobiet?

Temat, który wzbudza najwięcej kontrowersji i oczywiście pobudza do dyskusji wszystkich znawców i specjalistów. Wiele osób pyta kiedy należy zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą. Już to wyjaśniam. Zacznijmy od tego czym jest działalność gospodarcza – jak wskazuje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, a także ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność należy zarejestrować w momencie, kiedy działalność zarobkowa bez względu na jej rezultat, funkcjonuje w sposób zorganizowany i ciągły.

O zorganizowaniu działalności można mówić, gdy prowadzenie jej wymaga pewnego wysiłku organizacyjnego. Przykładowo, zorganizowanie przejawia się w utworzeniu strony internetowej, zapewnieniu lokalu dla prowadzenia działalności, zatrudnieniu pracowników itd. Natomiast ciągłe prowadzenie działalności oznacza wykonanie szeregu czynności w sposób regularny. Może to być nawet sprzedaż raz na kwartał, bądź raz w roku kiedy jest sezon.

Ustawodawca wychodzi z założenia, że jeśli zrobisz coś raz, bądź bardzo rzadko i nieregularnie, nie w sposób ciągły i zorganizowany to możesz nie rejestrować działalności (tylko spisać np. umowę o dzieło / kupna sprzedaży). Jeśli pierwszy raz będziesz organizować taką akcję i nie planujesz sprzedawać kwiatów co miesiąc, to spokojnie nie musisz rejestrować firmy. Potwierdziliśmy to również u Księgowego.

Czy będę musiał zapłacić podatek dochodowy?

Taki przychód będzie nietypowy i trudno zaliczyć go do standardowych źródeł dochodów jak np. praca etatowa czy umowy zlecenie. Mimo wszystko powinieneś wykazać taki przychód w rocznej deklaracji PIT jako “przychody z innych źródeł”. Do tej kategorii zaliczamy m.in. przychody takie jak alimenty, stypendia, dopłaty, nagrody, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego czy właśnie przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Podsumowanie

Sprzedaż kwiatów na Dzień Kobiet to teoretycznie prosty biznes, ale jeśli chcemy robić go na większą skalę, to oczywiście trzeba podejść do tego poważnie i jak widać wszystko dokładnie rozplanować. Opracowanie całego know-how zajęło nam kilka lat.

 

Bartosz

PS Z myślą o przedsiębiorczych studentach założyliśmy zamkniętą grupę na facebooku, na której jest już ponad 6500 osób. Służymy tam radą każdemu, kto chce rozwijać swój biznes i karierę. Dołącz do nas: Link do grupy: LINK DO GRUPY

Te artykuły mogą Cię zainteresować:


1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Natalia Górska Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Natalia Górska
Gość
Natalia Górska

Proszę o dostęp do dzisiejszego live’a 🙂